10 توصیه برای عکاسی با موبایل مخصوص تازه‌کارها
متن دلخواه شما
گرفتن اطلاعاتی در باره ی فیلم ها+دانلود برخی از فیلم ها و سریال ها
چهار شنبه 20 اسفند 1393 ساعت 14:16 | بازدید : 653 | نوشته ‌شده به دست عرفان بصراوی | ( نظرات )
 

جریان: یک باور قدیمی می‌گوید چیزی به نام دوربین خوب و بد وجود ندارد، تنها خود عکاس است که می‌تواند خوب یا بد باشد. گرچه ما قصد نداریم تا این حد تندروی کنیم و بگوییم فرقی بین دوربین گوشی‌ها و دوربین‌های حرفه‌ای DSLR وجود ندارد، اما می‌خواهیم بگوییم بسیاری از گوشی‌های هوشمند این روزها دوربین‌های بسیار خوبی دارند و می‌توانند عکس‌هایی عالی بگیرند. البته به شرط آن‌که اصول اولیه‌ی عکاسی را یاد بگیرید و کمی وقت بگذارید و تمرین کنید.

گاهی شکار کردن لحظه‌ها بستگی به سرعت عمل و تجربه‌ی عکاس دارد، اما برای عکاسی از صحنه‌هایی که می‌توانید چند دقیقه‌ای صرف آماده کردن ابزار و وسایل، دوربین، قاب‌بندی و غیره بکنید، می‌توانید توصیه‌های زیر را به خاطر بسپارید.

1. لنز دوربین را تمیز کنید

Android-photography-tips-1

یک لنز کثیف هرگز به بهتر شدن عکس‌های شما کمک نمی‌کند! همان‌طور که صفحه نمایش اصلی گوشی را تمیز نگه می‌دارید، پوشش لنز دوربین پشتی گوشی را هم تمیز نگه دارید. یک تکه پارچه‌ی میکروفیبر یا پارچه‌ای که برای تمیز کردن شیشه‌ی عینک استفاده می‌شود، برای پاک کردن گرد و خاک، چربی و اثر انگشت خوب است.

2. از نوری که دارید درست استفاده کنید

Android-photography-tips-2

دوربینی که روی گوشی شما نصب شده، برای دیدن صحنه‌ی مورد نظرتان، به نور احتیاج دارد. بعضی از دوربین‌ها در شرایط کم‌نور بهتر از بقیه عمل می‌کنند، اما به هر حال همچنان به مقداری نور نیاز دارند. شما به عنوان یک عکاس، باید از نور موجود در محیط بهترین استفاده را ببرید.

هرگز لنز دوربین‌تان را به سمت منبع نور نگیرید. تلاش کنید منبع تابش نور در پشت و بالای سرتان باشد. بهترین حالت این است که دقیقا به چیزی بتابد که می‌خواهید از آن عکس بگیرید. البته همیشه چنین امکانی وجود ندارد، اما می‌توانید جای خود و جهت دوربین را تغییر بدهید تا بهترین زاویه را پیدا کنید.

3. صحنه را بچینید

Android-photography-tips-3

پیش از آن‌که عکس‌تان را بگیرید، چند ثانیه درنگ کنید و ببینید آیا همه چیز مرتب است؟ هر چیزی درست سر جای خودش قرار گرفته؟ می‌توانید قاب مورد نظرتان را از صفحه‌ی پیش‌نمایش دوربین ببینید و تصوری کلی از عکس نهایی به دست بیاورید.

سعی کنید موضوع اصلی عکس هیچ وقت در مرکز عکس قرار نگیرد و کمی به اطراف تصویر متمایل باشد. همچنین پس‌زمینه‌ی سوژه‌ی اصلی هم زیادی شلوغ نباشد. همچنین دقت کنید که سوژه‌ی اصلی عکس، فاصله‌ی مناسبی با پس‌زمینه‌اش دارد تا در عکس نهایی چنین به نظر برسد که سوژه از محیط اطرافش جدا شده است. اگر این موضوع را رعایت کنید، سوژه‌ی اصلی عکس کاملاً فوکوس خواهد بود و پس‌زمینه‌ی آن کمی از فوکوس خارج خواهد شد. به این ترتیب چشم بیننده به سرعت به موضوع یا سوژه‌ی اصلی عکس جلب می‌شود.

4. تا می‌توانید عکس بگیرید

All-photos

از آن‌جا که عکاسی دیجیتال هزینه‌های عکاسی را تقریبا به صفر رسانده، می‌توانید هر چقدر دل‌تان خواست از یک منظره یا موضوع عکس بگیرید و بعدا آن‌هایی را که دوست نداشتید، پاک کنید. گاهی اوقات دو عکسی که پشت سر هم از یک موضوع می‌گیرید، می‌توانند تفاوت‌های زیادی با هم داشته باشند.

پس اگر عجله ندارید، کمی حوصله به خرج بدهید و چند عکس از زاویه‌های مختلف بگیرید.

5. از «حالت‌های عکاسی» درست استفاده کنید

camera-modes

می‌خواهید از بالکن آپارتمان‌تان از منظره‌ی غروب خورشید عکس بگیرید؟ یک حالت عکاسی یا Shooting Mode مخصوص این کار وجود دارد. بعضی‌ها از حالت پرتره یا کلوز آپ برای گرفتن چنین عکسی استفاده می‌کنند. در موقعیت‌های مختلف دیگر هم سعی کنید از حالت عکاسی مخصوص آن موقعیت استفاده نمایید.

به طور کلی از آن‌جا که دوربین‌های گوشی‌های هوشمند قطعات مکانیکی متحرّکی ندارند، تنظیمات لازم برای عکاسی، به صورت نرم‌افزاری انجام می‌شود. با نرم‌افزار عکاسی گوشی‌تان آشنا شوید و حالت‌های عکاسی مختلف آن را آزمایش کنید تا خوب دست‌تان بیاید که در چه وضعیتی از کدام حالت عکاسی باید استفاده کنید.

تا زمانی که در کار کردن با حالت‌های مختلف عکاسی حرفه‌ای شوید، می‌توانید روی حالت اتوماتیک یا Auto حساب کنید.

6. زوم نکنید

zoom

دوربین گوشی‌های هوشمند زوم اپتیکال (که در لنزهای زوم حرفه‌ای با حرکت کردن قطعات لنز ایجاد می‌شود) ندارد. در واقع وقتی در عکاسی با گوشی هوشمند زوم می‌کنید، نرم‌افزار گوشی تصویر را به صورت دیجیتال بزرگ می‌کند. درست مانند کاری که یک نرم‌افزار ویرایش عکس معمولی انجام می‌دهد. نتیجه این‌که تعداد پیکسل‌های عکسی که در حالت زوم به دست می‌آورید، کمتر خواهد بود و کیفیت پایین‌تری خواهد داشت.

اگر می‌خواهید تصویر نزدیک‌تری از سوژه داشته باشید، خودتان به طرف آن حرکت کنید. در واقع هنگام عکاسی با یک گوشی هوشمند، کم‌تر کردن فاصله با موضوع عکس، همیشه بهتر از زوم کردن است.

7. تا جایی که می‌توانید از فلش گوشی استفاده نکنید

Android-photography-tips-4

فلش دوربین گوشی‌های هوشمند هر روز بهتر می‌شوند، اما همچنان بهتر است تا جایی که می‌شود این فلش را خاموش نگه دارید. طراحان گوشی‌های هوشمند مجبورند فلش دوربین را نزدیک لنز کار بگذارند و به همین دلیل نور فلش می‌تواند تاثیری منفی بر نتیجه‌ی نهایی عکاسی شما بگذارد.

به هر حال بعضی اوقات لازم است از این فلش استفاده کنید، اما تا آن موقع سعی کنید هیچ وقت سراغش نروید!

8. از یک ویرایش‌گر عکس استفاده کنید

Android-photography-tips-5

بعد از گرفتن عکس، از ویرایش کردن آن نترسید. حتی بهترین عکس‌ها هم با یکی دو ویرایش کوچک می‌توانند به عکس‌های بهتری تبدیل شوند.

با کمی جست‌وجو در گوگل‌پلی یا بازارهای محلی اندروید می‌توانید یک ویرایش‌گر عکس متناسب با نیازتان پیدا کنید. شاید لازم باشد چند ویرایش‌گر مختلف را امتحان کنید تا در نهایت نرم‌افزار مورد علاقه‌تان را بیابید.

9. یک اپ عکاسی خوب پیدا کنید

Android-photography-tips-6

وقتی گوشی را از جعبه بیرون می‌آورید، یک اپ عکاسی پیش‌فرض روی آن وجود دارد. اما این موضوع به این معنا نیست که گوگل‌پلی یا مارکت‌های محلی را نگردید و با نرم‌افزارهای مختلف آشنا نشوید. اپ‌های بسیاری وجود دارند که امکانات مختلفی مانند فیلتر، افکت و استیکر را در اختیارتان می‌گذارند. بعضی نرم‌افزارهای پیشرفته‌تر امکان فلو کردن پس‌زمینه و کنترل مقدار ISO را نیز دارند.

اپ‌های عکاسی مختلف را امتحان کنید و آن‌هایی را که دوست دارید روی گوشی‌تان نگه دارید تا در زمان مناسب از آن‌ها استفاده کنید.

10. صبور باشید

ده توصیه برای عکاسی با موبایل مخصوص تازه‌کارها

اگر بخواهید از یک بچه‌ی بازیگوش یا هر سوژه‌ی متحرک دیگری عکس بگیرید، باید صبور باشید. منتظر لحظه‌ی مناسب بمانید و از گرفتن عکس‌های متعدّد نترسید. هر چقدر بیش‌تر صبر کنید و هر چقدر بیشتر عکس بگیرید، احتمال رسیدن به یک عکس فوق‌العاده بیشتر می‌شود.

تنظیم نور، قاب‌بندی درست و چیدن صحنه معمولاً به عکس‌هایی منتهی می‌شود که ارزش وقتی را که گذاشته‌اید دارند.




:: موضوعات مرتبط: نرم افزار و آموزش , ,
:: برچسب‌ها: 10 توصیه , برای عکاسی , با موبایل , مخصوص , تازه‌کارها ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین عناوین مطالب